Detail článku

23.01.2020 Novinky

História logotypu VUJE: Prvé stálo 1000 Kčs, nové je kratšie o dĺžeň

Tisíc československých korún. Toľko dostal Prokop Koubek, zamestnanec Výskumného ústavu jadrových elektrární, za historicky prvé logo našej spoločnosti. Vzišlo zo súťaže a znázorňovalo kombináciu symbolu atómu, elektrárne a skratky VÚJE. Medzi návrhmi bol aj symbol sovy, klasika ale vyhrala.

História logotypu VUJE: Prvé stálo 1000 Kčs, nové je kratšie o dĺžeň

Písal sa rok 1977

Silné a dôveryhodné VÚJE aj jeho logo odvtedy prešli čas dvoch generácií. Činnosti spoločnosti sa rozšírili, z Výskumného ústavu jadrových elektrární sa stalo VUJE a modernizáciou prešlo aj logo. Ako sa menilo a ako si na spoluzakladateľa a generálneho riaditeľa spoločnosti Jána Korca spomína tvorca následného logotypu Juraj Demovič?

„Nad skicami nových logotypov sme sa s pánom Jánom Korcom stretávali o šiestej hodine ráno, ešte pred jeho bežnou pracovnou agendou. Pre nás, ľudí z netechnických povolaní, šlo o čudnú dobu. Ale mohli sme byť celkom radi, keďže sám začínal prácu šéfa podniku už o piatej,” usmieva sa uznávaný grafický dizajnér.

To už bol rok 1995

Juraj Demovič chcel navrhnúť jednoduché, moderné logo, ktoré obstojí aj medzi logami zahraničných energetických firiem. “Logo VÚJE - Výskumný ústav jadrových elektrární bolo pred našim redizajnom pomerne neprehľadná spleť symbolov,” spomína na obdobie spred 25 rokov.

Grafická firma PERGAMEN vtedy pritom fungovala len tri roky. V portfóliu však už mala aj logo pre školiace centrum IBM Catia Competence Center. “Pri posudzovaní návrhov sa za nás rázne postavil pán Ján Korec. Že keď sme mohli pracovať pre IBM, môžeme aj pre VÚJE.”

Verziu z 90-tych rokov nakoniec založili na legendárnom písme Gill Sans, ktoré pochádza z dielne britského dizajnéra, sochára a tlačiara Erica Gilla. Úpravou interpunkcií dostalo kompaktnú podobu moderného logotypu a v nezmenenej forme sa používalo až do konca roka 2019.

Je január 2020

Presne 43 rokov od vzniku spoločnosti, má VUJE po 15 rokoch nové logo. Zadanie vyšlo symbolicky od súčasného generálneho riaditeľa VUJE Mateja Korca a logicky ho plnil Juraj Demovič. Jeho PERGAMEN s. r. o. je dnes ovenčený desiatkami slovenských aj medzinárodných ocenení, vrátane Mimoriadnej ceny UNESCO.

Logotyp sa graficky vyčistil, upresnili sa detaily písmen a v súlade s oficiálnym názvom spoločnosti sa dostránil dĺžeň nad Ú.  Pretože VUJE je vždy v jadre diania a #MysmeVUJE

VUJE LOGOhistory

Výskumy v oblasti kognitívnych vied a marketingu označujú modrú farbu za symbol dôvery a sily To vystihuje logo VUJE nielen dovnútra spoločnosti, ale aj navonok.
Takto vyzerali náš kolektív a naše logo v minulosti.
Vzácne relikvie. Aj toto sa zachovalo z čias zakladateľa a generálneho riaditeľa Výskumného ústavu jadrových elektrární Jána Korca. Dnes elektronickú komunikáciu spoľahlivo suplovali precízne poznámky s názvom “Príkazy riaditeľa”. Je všeobecne známe, že museli byť do detailov splnené a Ján Korec šiel v práci vždy príkladom - do práce príchádzal už o 5 hodine rannej a hneď úradoval. Precíznosť, vysoké nasadenie a špičkový výkon spoluzakladateľa si VUJE uchovalo dodnes.